Skalor
Socialt kapital
Horisontell tillit
På en modern arbetsplats med lösa nätverk och ständiga ändringar är det avgörande att medarbetare har förtroende för och litar på varandra i det dagliga arbetet. Denna skala handlar om huruvida medarbetarna upplever en ömsesidig tillit.
Samband och möjliga konsekvenser
Avsaknad av tillit inbördes mellan medarbetarna kan få negativa konsekvenser för medarbetarnas hälsa och välbefinnande, men också för samarbetet på arbetsplatsen.
Tillit inbördes mellan de anställda hänger ihop med tillit mellan ledning och medarbetare samt rättvisa och respekt. Det finns även ett samband med andra relationella faktorer som social gemenskap på arbetsplatsen, ledarskapskvalitet, erkännande, förutsägbarhet och rollkonflikter. Arbetsplatser med hög grad av inflytande och utvecklingsmöjligheter, har ofta också ett klimat som präglas av horisontell tillit och gemenskap i medarbetargruppen, samt mindre stress.
Frågor
Litar de anställda i allmänhet på varandra?
Vertikal tillit
Tillit är ett nyckelord för förståelsen av kulturen på en arbetsplats och handlar i grund och botten om huruvida man litar på varandra i det dagliga arbetet eller inte. I skalan läggs fokus på två saker när det handlar om tillit; det arbete som utförs och det som sägs. Därutöver handlar tillit också om att man fritt kan ge uttryck för attityder och känslor utan att vara rädd för negativa reaktioner. Om det finns stor tillit litar man på att ledning och medarbetare talar sanning och utför sitt arbete så bra som möjligt – och man har därför inget behov av att kontrollera sanningshalten i olika påståenden eller hur väl man utför sitt arbete. Motsatsen till en arbetsplats med tillit är en med många kontrollsystem och övervakning. Tillit kan byggas upp genom trovärdighet och att man vågar ta ”risken” att lita på varandra.
Samband och möjliga konsekvenser
Man skulle kunna formulera det som att tillit är ett nödvändigt krav för att man på en arbetsplats ska kunna ha ett välfungerande och konstruktivt samarbete. En låg grad av tillit mellan ledning och medarbetare får konsekvenser både för medarbetarnas hälsa och välbefinnande, men också för arbetsplatsen produktivitet och kvaliteten i arbetet.
Tillit mellan ledning och medarbetare är tydligt kopplat till rättvisa och respekt. Men det finns också ett samband med andra relationella faktorer; erkännande, ledarskapskvalitet, förutsägbarhet, socialt stöd från ledning och kollegor, klarhet i rollerna och en social gemenskap på arbetsplatsen. Vertikal tillit är den skala inom COPSOQ som har starkast samband med stress och utbrändhet på arbetsplatsen. Desto mer vertikal tillit, desto mindre belastningssymptom.
Frågor
Litar ledning på att medarbetarna gör ett bra jobb?
Kan medarbetarna lita på den information som kommer från ledningen?
Är det möjligt för medarbetarna att uttrycka sina åsikter och känslor?
Organisatorisk rättvisa
Rättvisa och respekt är centrala värden på en arbetsplats såväl som i resten av samhället. Rättvisa och respekt på arbetsplatsen handlar om flera saker, exempelvis om arbetsuppgifter och erkännande fördelas rättvist eller om processen i sig upplevs som rättvis. Det kan också handla om hantering av konflikter eller hantering av förslag från medarbetarna.
Samband och möjliga konsekvenser
Om medarbetarna inte känner sig behandlade på ett rättvist sätt kommer det att medföra en lång rad negativa konsekvenser för både verksamheten och medarbetarna själva. Avsaknad av rättvisa och respekt på en skälig nivå ökar risken för frånvaro, symptom på depression, hjärtsjukdomar, högre personalomsättning, lägre produktivitet och sämre kvalitet i arbetet.
Organisatorisk rättvisa har en tydlig koppling till tillit, både mellan ledning och medarbetare och inbördes mellan medarbetarna. Därutöver hänger rättvisa och respekt ihop med flera andra relationella faktorer som; erkännande, ledarskapskvalitet, förutsägbarhet, socialt stöd från ledning och kollegor, rolltydlighet och social gemenskap på arbetsplatsen. Det finns också en koppling till mening i arbetet, utvecklingsmöjligheter och engagemang. Arbetsplatser med hög organisatorisk rättvisa har mindre stress och utbrändhet hos medarbetarna.
Frågor
Löses konflikter på ett rättvist sätt?
Blir medarbetarna uppskattade för en bra arbetsinsats?
Fördelas arbetsuppgifterna på ett rättvist sätt?