Kan man förbättra arbetsmiljön för medarbetarna genom en kort intervention riktad till deras chefer?
Nyhet från 15 okt 2024
Forskare från Schweiz har undersökt just detta i ett ambitiöst interventionsstudie inom sjukvården. Interventionen bestod av att ledare från olika organisationer fick en tvådagars utbildning och 2–3 timmars gruppbaserad coaching för ledare inom vården. Efter utbildningen fick deltagarna ytterligare 2–3 timmars gruppcoaching och riktlinjer med resultat och strategier för att minska stress på arbetsplatsen. Totalt 206 ledare inom hälso- och sjukvården deltog i interventionsprogrammet och 19 340 vårdpersonal från 165 sjukhus deltog i studien, där man undersökte effekten av interventionen på deras arbetsmiljö (bland annat mätt med COPSOQ). Emot forskarnas förväntningar visade resultaten tyvärr inga signifikanta skillnader mellan interventionsgruppen och kontrollgruppen avseende exempelvis kvantitativa krav, utvecklingsmöjligheter, ledarskapskvalitet, social gemenskap, tydlighet i roller, erkännande och konflikt mellan arbete och privatliv.
En reflektion man kan göra sig i relation till studien är att det är mer än vanskligt att hitta ett ”quick-fix” när det gäller den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Även att ledare har en viktig roll, så visar många studier på betydelsen av ett kontinuerligt utvecklingsarbete där medarbetare på olika nivå involveras aktivt i att identifiera problem och hitta lösningar. Med andra ord: ett systematiskt arbetsmiljöarbete!
Du kan läsa forskningsartikeln här.